To Άγνωστο Ρεν Λε Σατώ της Ιταλίας

02/02/10 by

Λέγεται πως η εκκλησία του Rennes le Chateau είναι η μοναδική στον κόσμο για τα μυστηριώδη τεχνουργήματα της, με χαρακτηριστικότερο όλων το περίφημο άγαλμα του δαίμονα Ασμοδαίου που βρίσκεται στα αριστερά της εισόδου.
Από ότι φαίνετε όμως, το άγαλμα αυτό δεν είναι τελικά και τόσο μοναδικό! Στην βόρεια Ιταλία, στην μικρή –μόλις 5 χιλιάδων κατοίκων– πόλη Santa Lucia di Piave, στο Treviso, βρίσκεται ένας εξίσου περίεργος ναός που φιλοξενεί παραστάσεις όπως η φωτογραφία που βλέπετε παραπάνω.
Πρόκειται άραγε για το εντελώς άγνωστο Rennes le Chateau της Ιταλίας;
Σύμφωνα με τα στοιχεία που μπόρεσα να εντοπίσω, το γλυπτό με τον δαίμονα που φορά δέρμα φιδιού, είναι μια κατασκευή του Riccardo Granzotto, μαθητή του Domenico Rupolo (ο τελευταίος ήταν –αν κρίνουμε από μια προσωπογραφία του όπου περιβάλετε από γεωμετρικά εργαλεία– Ελευθεροτέκτονας και βασικός υπεύθυνος για την εσωτερική διακόσμηση του ναού).
Το άγαλμα σχεδιάστηκε και σμιλεύτηκε το 1928, αρκετά χρόνια μετά τον Ασμοδαίο του Francois Berenger Sauniere (1852-1917). Μήπως ο Granzotto είχε αντιγράψει απλά τον δαίμονα από το Rennes le Chateau; Θα μπορούσε!
Όμως ξέρουμε πως ο Granzotto είχε επισκεφτεί την Γαλλία (και συγκεκριμένα την περιοχή της Λούρδης) το 1935, όχι νωρίτερα.
Όσον αφορά την φιγούρα που προβάλει πάνω από το κοχύλι-δοχείο, είναι η Παρθένος Μαρία που ζητά με το χέρι στην καρδιά από τον Θεό, να ευλογήσει τα νερά τούτα, και τους πιστούς που θα βουτήξουν μέσα τα δάχτυλα τους.
Συμπληρωματικά αναφέρω πως ο συμβολισμός του όστρακου στην χριστιανική εικονογραφία δεν είναι σπάνιος – παραπέμπει στα νερά της βάπτισης και την ανάσταση, αν και είναι εμφανείς πιστεύω οι παγανιστικές του ρίζες
Για περισσότερες πληροφορίες (στα ιταλικά!) δείτε και εδώ.

Related Posts

Tags

Share This

2 Comments

  1. irenicus777

    Δεν ξέρω κατά πόσο είναι σωστό να γίνει παραλληλισμός ανάμεσα στα δυο αγάλματα. Πέρα από τις διάφορες θεωρίες συνωμοσίας περί Κοινού της Σιών, παιδιών του Ιησού κλπ, είναι γεγονός πως τα πάντα στην εκκλησία του Sauniere, συμπεριλαμβανομένου και του αγάλματος του Ασμόδαιου και των αγγέλων πάνω από αυτό έχουν κρυφά νοήματα και γεωμετρία που παραπέμπουν στους Ναΐτες, τον Τεκτονισμό, τη λατρεία των Καθαρών και το διωγμό τους… ο Ναός του Treviso έχει κάτι ανάλογο, ή πρόκειται για απλή σύμπτωση;

  2. Γιώργος Ιωαννίδης

    Δεν γνωρίζω πολλά για τον ναό της Ιταλίας ώστε να πω ότι συνδέετε πιο βαθιά με θέματα Ναϊτών, Καθαρών κτλ. Παρόλ’ αυτά, εκείνο που θέλω να σημειώσω είναι ότι ο ναός στα Πυρηναία δεν είναι ο μοναδικός στην χριστιανοσύνη που φέρει κάποιο «περίεργο» διάκοσμο όπως είναι το άγαλμα του δαίμονα. Όπως βλέπεις, υπάρχουν ανάλογα έργα και σε διαφορετικά σημεία του κόσμου, γεγονός που ίσως να τροποποιεί τον βαθμό ιδιαιτερότητας των γλυπτών στο Ρεν λε Σατώ…
    Όπως και να έχει, νομίζω πως είναι μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, που προσωπικά τουλάχιστον δεν έχω συναντήσει σε κανένα σχετικό βιβλίο!