Ο Πατέρας Παστίτσιος και η Αυτοκριτική της Εκκλησίας
Το χθεσινό περιστατικό με την σύλληψη του νεαρού διαχειριστή του ιντερνετικού λογαριασμού Πατέρα Παστίτσιου, εγείρει μια σειρά από κοινωνικούς, πολιτικούς αλλά και θεολογικούς προβληματισμούς – ζητήματα δηλαδή λεπτά που ίσως πιο ειδικοί θα μπορούσαν να αναλύσουν καλύτερα και σε μεγαλύτερο βάθος.
Πιστεύω όμως πως αναδεικνύεται τουλάχιστον το εξής σοβαρό θέμα…
Δεν τίθεται αμφιβολία πως η πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει το δικαίωμα της ελεύθερης θρησκευτικής έκφρασης σε κάθε μέλος της από την στιγμή που η θρησκευτικότητα αποτελεί ανάγκη και αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και κοινωνίας. Έχει όμως και το δικαίωμα να τιμωρεί η ίδια αυτούς που προσβάλουν τα θεία; Μήπως το άρθρο 198 του Ποινικού Κώδικα (που περιλαμβάνει φυλάκιση ή/και χρηματική ποινή!) προσφέρει στην πολιτεία ένα ποιμαντικό ρόλο – ιδιότητα που λογικά θα πρέπει να κατέχει αποκλειστικά και μόνο η Εκκλησία;
Χωρίς δεύτερη σκέψη, το περιστατικό με την σύλληψη του 27χρόνου φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ευαίσθητο θέμα της σχέσης Κράτους-Εκκλησίας, όπως επίσης την αδυναμία μιας κοσμικής αρχής να ασχοληθεί με μείζον μεταφυσικά ζητήματα. Ακριβώς όπως ο σεβασμός προς τα θεία δεν μπορεί να επιβληθεί (αλλά να κατακτηθεί), αντίστοιχα η οποιαδήποτε προσβολή προς τα θεία θα πρέπει να αποτελεί ευκαιρία αυτοκριτικής και όχι αντικείμενο που θα πρέπει να καταλυθεί νομοτελειακά.
Αν συνεπώς υπάρχει κάποιο διδακτικό μήνυμα στην περιπαικτική συμπεριφορά του όποιου Πατέρα Παστίτσιου, θα πρέπει να αναζητηθεί από την αρχή την οποία και αφορά, δηλαδή την ίδια την Εκκλησία, διότι προφανώς η συμπεριφορά αυτή δεν είναι προϊόν μιας κάποιας ανεξήγητης παραφροσύνης, αλλά μιας κάποιας πραγματικότητας την οποία κλήρος και λαός προσπαθεί να αγνοήσει!
Το σημείο αυτό είναι εξαιρετικά λεπτό, είναι όμως γεγονός πως μονάχα μέσα από την ελευθερία του λόγου αυξάνεται η δυνατότητα για την συνειδητοποίηση και την θεραπεία ρηχών σημείων στις θέσεις και τις λειτουργίες ενός συστήματος.
Βέβαια, και καθώς δεν είμαι νομικός, δεν θέλω να οδηγήσω κανέναν στο συμπέρασμα πως το άρθρο 198 του Ποινικού Κώδικα δεν είναι ορθό ως έχει καθότι μπορεί να υφίστανται και άλλοι παράμετροι που αυτή η ανάρτηση να αγνοεί.
Το βέβαιο όμως είναι, πως η φίμωση της οποιαδήποτε αντίθετης φωνής (τουλάχιστον σε θεολογικά ζητήματα) δηλώνει λιγότερο ευσπλαχνία (βλ. και Λουκά 6: 27-36) και περισσότερο έλλειψη πίστης, αν όχι μια κάποια λανθάνουσα αμφιβολία που έστω και σταδιακά, μπορεί να αδυνατίσει επικίνδυνα τα θεμέλια ακόμη και του πιο ισχυρού δόγματος.
Μήπως πάμε τελικά προς τη γέννηση μιας άλλης ιεράς εξέτασης;Αυτό αναρωτιέμαι εγώ.
Σχόλιο από Facebook
Fotis Baltoumas
Ερώτηση: πότε γιορτάζει ο “Αγιος Παήσιος”; Διότι για να υπάρχει νομικό υπόβαθρο ώστε να συλληφθεί ο “υβριστής” του, προφανώς έχει αγιοποιηθεί από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος, και ανήκει στα επίσημα λατρευτικά στοιχεία/σύμβολά της. Γιατί μόνο τότε μπορεί να θεωρηθεί πως υπάρχει “προσβολή της Εκκλησίας και των Θείων”.
Τι;;; Δεν έχει αγιοποιηθεί ακόμα; Δηλαδή η σάτιρα προς το πρόσωπό του, που το αν είναι προσβλητική ή κακόγουστη είναι θέμα οπτικής, δεν είναι σάτιρα προς κάποιο λατρευτικό στοιχείο της ελληνορθόδοξης εκκλησίας, αλλά προς έναν άνθρωπο που, ενώ δεν έχει αναγνωριστεί καν σαν άγιος, μια σειρά από αστικούς θρύλους και κουτσομπολιά περί προφητειών μεγαλοϊδεατισμού (“θα πάρουμε την Πόλη”, μπλα μπλα μπλα) έχουν ανάγει σε “θεό”; Ποιο θρησκευτικό αίσθημα θίγεται; Της λατρείας του Παήσιου; Και πού στέκει νομικά αυτή η λατρεία; Διότι μέχρι στιγμής, όσες φορές έχει εφαρμοστεί αυτό το μέτρο, γίνεται για “επίσημα αναγνωρισμένες από την Ιερά Σύνοδο και το κράτος θρησκείες”. Το αλλάξαμε, θα μου πεις, τώρα γίνεται γενικά. Και γιατί τότε δεν γίνεται το ίδιο όταν προσβάλλεται με ακόμα χειρότερο τρόπο πχ ο παγανισμός – που ούτε αυτός είναι αναγνωρισμένος νομικά ή ηθικά από την Ιερά Σύνοδο ή από το ελληνικό κράτος. Ή όταν μεγαλοπιστοί συγκεκριμένης μερίδας επιτίθενται λυσσαλέα, όχι μόνο φραστικά αλλά και σωματικά απέναντι σε ανθωπους άλλων θρησκειών(επίσημα αναγνωρισμένων μάλιστα); Εκεί δηλαδή δεν υπάρχει προσβολή, και υπάρχει στον “νερντ” από την Έυβοια που έφτιαξε μια σελίδα στο facebook για να σπάσει πλάκα;
Δηλαδή η όλη υπόθεση δεν στέκει πουθενά, και έγινε μόνο και μόνο για να ικανοποιηθεί ο οργισμένος όχλος (που όπως πάντα, έχει ΤΟΣΗ πολλή σοφία ένας οργισμένος όχλος, βλ. “Άρον Άρον, σταύρωσον αυτόν”); Και για να κερδίσει συγκεκριμένο κόμμα – ονόματα δεν λέμε, υπολήψεις δεν θίγουμε – επιπλέον πόντους στο παιχνίδι εντυπώσεων που τόσους μήνες παίζει με μαεστρία;
Υλικό/τροφή για σκέψη, μετά από παρατήρηση πολλών εκπροσώπων του ελληνορθόδοξου δόγματος: αν αμφισβητήσεις το Χριστό, την αγία τριάδα, την ανάσταση, τα ίδια τα θεμέλια του χριστιανισμού ανοιχτά και ξάστερα μπροστά σε έναν ελληνορθόδοξο, θα σου πει “οκ, δικαιώμά σου, θέμα πίστης”. ΑΝ πεις έστω και το παραμικρό για τον Παήσιο, θα πέσει να σε φάει. Μήπως τελικά, αντί για χριστιανισμό, έχουμε… Παησισμό;
basika asxeta me to poiniko komati os pros ybris agioy pou anaferese yparei kai to poiniko komati poy legete bebylvsh onomatos kai mnhmhs nekroy(giati gia nekro mialem sosta) apla epeidh anoikei stoys kolpus ths eklhsias san ieromenos (oxi agios gia na symfonhso mazi sou)einai +1 pio…. xmmm asto poume poinika kolasimo kathoti ektos apo nekros einai kai ieropmenos gia fantasoy na itan islamisths kai na to ekane ayto???? pali kala pou thn glytose me aplh fylakish an htan se islamikh xora pou h saria einai pano apo tous nomous ton ekoba xmmmmm gia nekro isos??????:)
Όσον αφορά την σχετική νομοθεσία (Άρθρο 198), το κείμενο που αφορά το θέμα αυτό έχει ως εξής:
1. Με φυλάκιση μέχρι δύο ετών τιμωρείται όποιος δημόσια και κακόβουλα βρίζει με οποιοδήποτε τρόπο το Θεό.
2. Όποιος εκτός από την περίπτωση της παρ. 1, εκδηλώνει δημόσια με βλασφημία έλλειψη σεβασμού προς τα θεία, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι τριών μηνών.
Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα βάσει του νόμου 4055/2012
Η δεύτερη παράγραφος του άρθρου 198 του Ποινικού Κώδικα αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Όποιος, εκτός από την περίπτωση της παραγράφου 1, εκδηλώνει δημόσια με βλασφημία έλλειψη σεβασμού προς τα θεία, τιμωρείται με κράτηση έως έξι (6) μήνες ή με πρόστιμο έως τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ».
Εξίσου ενδιαφέρον όμως, έχει και το άρθρο 199 που αφορά την Καθύβριση θρησκευμάτων
«Όποιος δημόσια και κακόβουλα καθυβρίζει με οποιονδήποτε τρόπο την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού ή άλλη θρησκεία ανεκτή στην Ελλάδα τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών».
Καλά πάμε (προς μεσαίωνα)… Θέλω να δω τί θα γίνει στην Ελλάδα του 2012, αν κάποιος με @@ (και κάποια περιπαιχτική διάθεση) δημοσιεύσει κάτι για τον Μωάμεθ…
ναι ας καταργηθεί, άλλωστε οι βλάσφημοι, δεν θεωρούν εμπόδιο τον νόμο για να εκφράσουν την ασέβειά τους πρός τα θεία.
Γιὰ νὰ λέμε τὰ πράγματα μὲ τὸ ὄνομά τους μιλᾶμε γιὰ συγκεκριμένο ἰδεογικὸ καὶ πολιτικὸ χώρο, τὴν ἀριστερά.
Πῶς θὰ φαινόταν σὲ αὐτοὺς ποὺ κάνουν πλάκα μὲ τὸν γέροντα Παστίτσιο καὶ τὴν ἐκκλησία νὰ τοὺς προσβάλλουν τὰ δικά τους ἱερὰ καὶ ὄσια;
Π.χ. τὸν Μάρξ, Τσὲ Γκεβάρα ἢ τὸν Ἀ. Γρηγορόπουλο;
Γιατὶ τόσο μῖσος;